marți, 22 septembrie 2015

Altă Ană și zidurile ei


Călătorind dinspre Sighișoara spre Brașov, printre dealuri și coline de o frumusețe uluitoare, după ce lași în urmă Pădurea Spânzuraților, ți se așterne în cale, la picioarele Dealului Uriașilor, localitatea Saschiz. În centru e biserica evanghelică, monument arhitectural inclus în patrimoniul UNESCO, iar în dreapta, pe coama dealului, stă de strajă o cetate. Sau, mai bine zis, ce a mai rămas din ea. Aflată într-o stare alarmantă de degradare, este uimitor totuși cum ruinele au păstrat forma amplasării ei originale. Se numește Cetatea Țărănească pentru că a fost construită, pe locul unei foste fortificații romane, după cum se spune, de către locuitorii a șapte sate, ca loc de refugiu din calea năvălitorilor, într-o poziție strategică ce-i permitea supravegherea drumului ce lega Rupea de Sighișoara. Puține informații despre cetate pot fi găsite pe internet, sau în pliantul oferit de către Centrul de informare turistică din localitate. Cât despre existența unui studiu în limba română nici nu poate fi vorba, și nici de vreo traducere nu am auzit, chiar dacă se spune că într-o vreme Scaunul Sighișoarei a fost în această cetate și nu în Cetatea Sighișoarei, iar locuitorii au fost scutiți de serviciul militar pentru a contribui la ridicarea ei. Însă, ca în jurul oricărui loc încărcat de magia trecutului, se ivesc la tot pasul povești și legende dintre cele mai fascinante.
        De la turnul impozant, cu răni grave săpate în trupul său, copie a celebrului înaintaș de la Sighișoara, strada largă și pietruită coboară, tăind șirul de case dispuse în semicerc, pentru a se prăvăli apoi într-un râu cu albia adânc îngropată și murdară. Un miros greu, pestilențial se propagă în jur, cu siguranță efectul reziduurilor de tot felul aruncate direct în apă, sau în hățișurile vegetației de pe mal. Are un nume predestinat dealtfel, se cheamă Pârâul Scroafei. Un pod vechi de lemn acoperit, construcție întâlnită mai frecvent prin părțile Maramureșului, e pregătit parcă, de la o clipă la alta, să cadă în hău, atât de strâmbat și rupt de șale este, chiar dacă bârnele par, totuși, încă solide. Alături stă o roată mare fixată cu un stâlp, pe jumătate putrezit și acoperit cu mușchi, de unul dintre picioarele bătrânului pod. Nu știu la ce va fi servit angrenajul, probabil sunt reminiscențele unei mori, deși apa nu are cine știe ce debit, sau poate (cu gândul rămasă la Maramureș) a unei vâltori, unde se spălau rufele odinioară, strămoșul mașinii de spălat de astăzi. În sfârșit, am trecut podul nu fără oarecare teamă.  
          Nu știam cu certitudine dacă drumul care continua dincolo de pod ducea la cetate, nu exista niciun indiciu în acest sens. Și-apoi era imposibil, în miezul zilei când soarele ardea nemilos iar curțile și străduțele erau pustii, să întrebi pe cineva. Parcă o vrajă adormise orice suflare din satul împietrit. La răscruce am ales drumeagul din dreapta, părea direcția bună, judecând după amplasamentul ruinelor. Pașii călcau inevitabil pe un covor moale și pufos de praf, în care piciorul se îngropa stârnind norișori. Simțeam soarele mușcându-mi din piele și apăsându-mă aproape dureros pe creșted, doar ochelarii fumurii îmi mai induceau falsa senzație de răcoare. Și sticla cu apă, care se transforma, pe măsură ce urcam dealul, în ceai. La un moment dat, în drumul nostru (nu am umblat singură prin locurile acelea străine), au apărut primii drumeți. Coborau. Ne-au confirmat că drumul, care devenise tot mai neprietenos, în vreme ce imaginea panoramică a localității era tot mai spectaculoasă, era cel bun, ducea la cetate. Odată lăsați în urmă ultimii copaci, cu umbrele adevărate oaze, nu mai exista niciun ascunziș din calea arșiței, doar arbuști, spini, pietre și urcuș tot mai abrupt. Din fericire pe această porțiune sunt presărate câteva băncuțe improvizate. Odihna pe care ne-au oferit-o și apropierea de ziduri au fost argumente suficiente să nu abandonăm, deși eu îmi simțeam uscate și coardele vocale de sete. Am păstrat ultimele picături de apă, calde, pentru destinație.
         Am ajuns la poarta cetății după ce am parcurs un traseu scurt printre ruinele unui culoar, probabil distanța care exista între cele două porți, aceea care încă era în picioare fiind cea de-a doua. Cetatea are dispunere ovală și a creat în interior, odată cu lungul proces al degradării, o poieniță verde cu câțiva nuci umbroși în mijloc. Un morman de pietre situat aproape de intrare e singura dovadă că acolo a fost odată capela, despre care vorbește pliantul primit de la Centrul de informare turistică. În stânga porții, la o oarecare depărtare de capelă, era un puț împrejmuit, vechea fântână despre care se spune că făcea legătura, printr-un tunel subteran, cu centrul localității. Denivelările solului din apropierea fântânii ar putea fi dovada existenței celor două heleșteie despre care vorbește același pliant. Tot acolo am citit despre o fecioară care, rămasă nemăritată, ar fi consimțit să fie zidită, astfel explicându-se durabilitatea construcției din secolul al XIV-lea până astăzi, când puține construcții de acest fel s-au mai păstrat. Și mai scria acolo că spiritul nefericitei bântuie încă locurile și că, la plecare, trebuie să-i adresezi un salut, iar dacă vei asculta cu atenție vei auzi și răspunsul.
        Mitul jertfei zidirii e vechi și răspândit în sud-estul Europei, cu precădere ca motiv în folclor dar și în literatura cultă. La noi există o carte despre mitul Meșterului Manole, apărută prin anii '70 și semnată de Ion Taloș. Acolo se pomenește atât despre vechimea cât și despre răspândirea mitului, cu mențiunea că în zona Balcanilor, și chiar în România, încă se mai practică un ritual asemănător. Doar că nu se mai jerfesc ființe vii ci, redus la nivel simbolic, obiceiul presupune zidirea umbrei. Măsurată cu o sfoară, sau cu un băț (cu consimțământul persoanei sau pur și simplu prin șiretlic), umbra proiectată pe pământ este astfel îngropată la temelia unei construcții noi. Scopul e același, casa va fi astfel protejată și i se va asigura durabilitatea. Dar soarta celui a cărui umbră a fost îngropată e, și în acest caz, pecetluită. În umbra zidului care crește, omul, rămas fără umbră, moare în scurt timp...
         Așezată sub coroana răcoroasă a unui nuc încă tânăr (vegetația nu părea că e stăpâna locului de prea multă vreme), încercam să-mi imaginez cetatea trainică și forfotind de viață. Până prin anii 50 au trăit în localitate multe familii de sași și au avut grijă de cetatea lor. Apoi au plecat pe rând, dincolo de graniță sau dincolo de granițele acestei lumi. A fost începutul sfârșitului! În anii care au urmat zidurile cetății s-au mutat pur și simplu în gardurile și în pereții acareturilor celor din sat. Întinsă pe pajiște (cineva cosise iarba și, descompus în căldura zilei, mirosul era înnebunitor) priveam cerul printre frunzele nucului. Pădurea din apropiere era mută, niciun zgomot, nicio adiere. Cetatea a stat multă vreme ascunsă, protejată de pădure. Abia la începutul anilor 2000 s-a defrișat zona din față, care dă spre localitate, făcând-o vizibilă și de pe drumul național. În celelate trei părți însă a rămas împresurată de copaci. Mă gândeam la fata din zid, pur și simplu aveam impresia că intuiam și locul unde piatra i-a strivit carnea tânără. Priveam peretele din dreapta porții principale ca și cum ea ar fi fost acolo și brusc m-am trezit promițându-i în gând că voi scrie despre ea, asigurând-o că am venit cu gânduri pașnice și că nu intenționam să clintesc nici cea mai mică pietricică de la locul ei. Îmi imaginam un dialog cu ea, o vedeam desprinzându-se de zidul rece și, trecând de la suspiciune la încredere, așezându-se lângă mine pe iarbă, preocupată să-mi descifreze gândurile nerostite...[1]
        La plecare, sub bolta intrării principale, m-am pomenit murmurând: „Rămas bun fată curajoasă, ai grijă de cetatea ta! Eu, poate, voi reveni”... Am ascultat nemișcată câteva clipe, apoi, râzând de naivitatea mea, am vrut să plec. Atunci am auzit ceva, ca o șoaptă, ca o bătaie de aripi... sau mai bine zis am simțit! Dar poate că era pânza steagului arborat deasupra, pe creștetul zidului, care s-a pornit să fâlfâie în aerul static fără urmă de vânt. În fond ce era mai important? Să cred în poveste, desigur! Senzațiile veneau apoi, fără îndoială.












P.S. Fotografiile sunt din arhiva personală.




[1] Azi, când scriu aceste rânduri, la multe zile distanță de la vizita mea în Cetatea Saschizului, îmi dau seama că acea promisiune, copilărească și fantezistă, mă obsedează... Și ar trebui să mă țin de cuvânt, întorcându-mă acolo... dar asta nu se poate fără aceeași companie...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu