Cum
e să fii femeie, cartea lui Alex. Ştefănescu în dialog cu
Lia Faur, apărută în 2012 la Editura
maşina de scris, am citit-o, în primul rând, din curiozitate, încercând să înţeleg
cum e să fii bărbat interesat de misterul feminin, în cel mai serios mod cu
putinţă. Întrebarea din titlu ridică cel puţin încă una cititorului. E
imposibil, îmi spuneam, să răspundă o singură femeie. Pentru că femeia nu e o
vietate ce trăieşte într-un cadru bine stabilit şi în funcţie de acesta este
analizată, i se fac portrete, prezentări. Ea e puternic influenţată de mediul
social şi, mai ales, de educaţie. Autorul anticipează această problemă în cuvântul de început: „Un filosof ar putea să-mi facă obiecţia că, printr-un asemenea dialog,
eu pot să aflu cum e să fii Lia Faur, nu cum este să fii femeie(...)Acum, la
încheierea dialogului, îmi dau seama că n-am captat, în flaconul de argint al
acestei cărţi, întregul mister al feminităţii”. Chiar dacă m-am regăsit în
unele ipostaze, copilăria Liei Faur e un fel de copilăria mea sintetizată de
altcineva, senzaţia mi-a rămas cam aceeaşi până la final: cartea vorbeşte
despre cum e femeia Lia Faur, sau, pe alocuri, cum ar vrea să fie Lia Faur. Am
avut impresia că a „cosmetizat” unele răspunsuri, că a intuit aşteptările şi,
în funcţie de acest aspect, a formulat răspunsuri studiate. Interlocutoarea lui
Alex. Ştefănescu e o femeie inteligentă, cu mult talent scriitoricesc (oricât a
încercat criticul să o strunească, răspunsurile ei sunt tot literatură), o
femeie care a avut o copilărie fericită, dar şi, ulterior, un parcurs al vieţii
fast, fără dezechilibre majore, cel puţin aşa ne lasă ea să o vedem. Din
această postură, avantajoasă, poate face caz de independenţa ei, de farmec, de
puterea şi ştiinţa de a seduce, pentru că mediul în care trăieşte se situează
la un anumit nivel de confort. Angoasele, minore, nu sunt nici pe departe
asemănătoare cu dramele prin care există posibilitatea să treacă o femeie cu
mai puţin noroc, cu mai puţină educaţie, sau pur şi simplu lipsită de
posibilităţi materiale şi nu numai. Am înţeles, desigur, că misiunea Liei Faur
nu a fost una uşoară, că a trebuit să schiţeze un portret al femeii în general,
să se imagineze în anumite situaţii, experienţa ei nu acoperea, firesc, absolut
tot, dar întrebările îi erau adresate personal, de genul: cum vede ea, cum
simte ea, ce crede ea, întrebări ce au avut se pare şi un efect terapeutic,
după cum spune: „...am descoperit o
femeie pe care nu o cunoşteam înainte, nu mai originală, nu mai inteligentă, ci
mai conştientă de feminitatea sa”.Or, tocmai această descoperire îmi dă mie
senzaţia că, uneori, realitatea a fost înfrumuseţată, cum şi autorul o
bănuieşte: „Mi-e teamă, totuşi, că
înfrumuseţezi realitatea(...)Îmi dai răspunsuri asemănătoare cu nişte poeme.
Îmi torni farmec în cafea ca să nu observ că te eschivezi de la formularea unui
răspuns(...)Te rog să renunţi la trucul cu poezia şi să-mi răspunzi în proză!(...)Răspunsul
tău mi-a plăcut (ca literatură), dar nu m-a convins”. De o abilitate
remarcabilă, partenera de dialog a lui Alex. Ştefănescu s-a descurcat de
fiecare dată când au fost lansate astfel de suspiciuni, ba chiar s-a victimizat
puţin, arătând (sau confecţionându-şi) pentru a convinge, o imagine de femeie vulnerabilă,
situaţie repede remarcată de autor: „Ai
trecut de la persoana a treia la persoana întâi, ca şi cum ai fi vrut să spui:
am tot vorbit despre ce înseamnă să fii femeie, iată acum o femeie reală,
răvăşită de întâmplările vieţii”, asta după ce a protestat bătăios: „Probabil că pledând, cum zici, pentru „cauza
femeii”, am gafat de două ori, susţinându-le pe faţă şi recunoscându-le
dependenţa de bărbaţi. Femeilor, care ne citiţi, rămâneţi alături, jocul meu va
fi unul subtil, de acum, şi pervers, vă voi apăra cauza, dar va părea că sunt
detaşată şi fără implicare!” Iată acel apel la susţinere, acea invocare a
grupului care ar trebui să-i fie alături, doar vorbeşte în numele tuturor! Numai
că femeile sunt rareori aşa. Sincer o invidiez, în sensul admirativ al
cuvântului, că are în jurul ei femei de încredere, cărora le poate cere o
părere, pe care apoi să se bizuie fără rezerve, pentru că, în general, reprezentantele
sexului frumos se situează la celălalt pol. Ea nu a vorbit deloc despre
competiţiile în care intră femeile unele cu altele. Ba, mai mult, aşază femeia
pe un piedestal, idealizând-o din toate punctele de vedere. Creionează o
învingătoare, cu principii morale bine stabilite, arareori dispusă la
compromisuri, fie şi pentru un bărbat iubit. E o imagine cu care am dori toate
să fim asociate şi pentru asta merită să-i mulţumim. Ea se revoltă citind fragmentul
din Bărbat adormit în fotoliu, inserat
de autor în carte, aproape de final, pe mine, spun sincer, m-a amuzat. Pentru
că G.G., tipul „macho”, se adresează
unui anumit gen de femeie, care, fie ne place, fie nu, există şi aşa preferă să
fie abordată. E o falie în care personajul acesta are succesul asigurat. Nu pot
fi însă de acord cu afirmaţii precum: „Cred
că prostia feminină, despre care se pomeneşte, se află în acest mod de a îndura
soarta, din motive social-morale, religioase, afective sau...pur şi simplu”, ba
chiar o bănuiesc aici pe Lia Faur de un dram de cinism, venit nu din răutate ci
din imposibilitatea de a înţelege o situaţie în care viaţa a fost amabilă să nu
o includă. Pe de altă parte, în altele, mă regăsesc cu drag: „Seducţia în sine nu e un scop, cum nici
poezia în sine nu este. Ele se nasc din preaplinul uneia sau alteia.(...)...mărturisirea
e şi ea o formă de seducţie învăluită în aerul intimităţii.(...)Rafinamentul
maxim nu se întâlneşte niciodată la vârstă prea tânără, ci abia după ce am
depăşit etapa plânsului, a cunoaşterii interioare, şi lăsăm în urmă
transparenţa pielii albicioase peste venele vineţii”!
Nu ştiu dacă răspunsurile din această
carte i-au oferit autorului o imagine satisfăcătoare despre feminitate, pe
măsura întrebărilor sale şi a dilemei existenţiale de la care a pornit ideea
dialogului: „Încă din copilărie mi-am
dorit să înţeleg cum sunt alcătuite fetele, prin ce diferă de băieţi. Nu era o
curiozitate erotică, ci tehnică. De-a lungul întregii vieţi m-am întrebat: cum
e să fii femeie?”, dar mie, cel puţin, mi-a întărit convingerea că suntem
diferite precum picăturile de apă, că niciodată un bărbat nu va putea afla de
la una dintre noi răspunsul la această întrebare. Zilele trecute, Alex.
Ştefănescu scria pe pagina sa de facebook: „Dacă o femeie
s-ar îndrăgosti de mine, s-ar gândi să-mi scrie şi ar vrea să-i răspund cu
toată gravitatea şi cu toată angajarea sufletească la mesaje, ar trebui să
convoace câteva mii de femei şi să semneze mesajele împreună cu ele, ca să simt
că am cui răspunde.” Maestre, îndrăznesc să parafrazez
afirmaţia dvs., sugerându-vă, dacă într-adevăr doriţi să aflaţi un răspuns
competent şi cuprinzător la întrebarea “cum e să fii femeie?”, să provocaţi la dialog barem câteva sute de
reprezentante. Despre reuşita demersului, în sensul ajungerii la un consens, nici
că îndrăznesc a mă pronunţa.
Text publicat în Revista de cultură Tribuna, nr. 270/01.12.2013, Cluj Napoca
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu